7 علت و دلیل خرابی گیج فشار باد روغن و بخار و آب
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیج فشار دستگاهی برای اندازه گیری فشار سیال است و وجود آن برای عیب یابی سیستم ضروری است. به کمک این دستگاه می‌توان هرگونه نشتی یا تغییر فشار سیال را شناسایی کرد. توجه به این نکته که محدوده اندازه گیری گیج فشار بایستی در محدوده فشار دستگاه باشد، حائز اهمیت است. گیج فشار به دلایل مختلفی می تواند خراب شود.

7 علت و دلیل خرابی گیج فشار باد روغن و بخار و آب
7 دلیل رایج برای خرابی گیج فشار
گیج فشار به دلایل مختلفی می تواند خراب شود. از مهم ترین علت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لرزش مکانیکی

تبلیغ
دیوارها به لباس نیاز دارند!
کلیک کن !
yn-ad
ضربان

دمای شدید

افزایش فشار

خوردگی

گرفتگی

استفاده نامناسب

گیج فشار چه وسیله ای است؟
گیج فشار دستگاهی برای اندازه گیری فشار سیال است و وجود آن برای عیب یابی سیستم ضروری است. به کمک این دستگاه می‌توان هرگونه نشتی یا تغییر فشار سیال را شناسایی کرد. توجه به این نکته که محدوده اندازه گیری گیج فشار بایستی در محدوده فشار دستگاه باشد، حائز اهمیت است.

نحوه عملکرد گیج فشار
لوله بوردون ابزاری برای اندازه گیری میزان فشار است که استفاده از آن در گیج فشار باد بسیار متداول است. این دستگاه از طریق اندازه گیری میزان تغییر شکل مکانیکی لوله، فشار را اندازه گیری می کند. لوله بوردون یک لوله فلزی قابل ارتجاع منحنی شکل با زاویه 250 درجه است که ابتدای آن به مخزن سیال مورد اندازه گیری وصل و انتهای آن مسدود است. به هنگام اعمال فشار، لوله بوردون تمایل دارد به سمت بیرونی لوله باز شود و این تغییر حالت متناسب با مقدار فشار اعمالی خواهد بود. این وسیله قادر است فشارهای بین ۰٫۶ تا ۷۰۰۰ بار را اندازه گیری کند.

7 علت خرابی فشار سنج ها
هنگامی که فشار سنج آنطور که انتظار می رود کار نمی کند، علت را می توان حداقل در یکی از این 8 دلیل جست و جو کرد :

ارتعاش مکانیکی
لرزش از عوامل اصلی خرابی گیج فشار در تاسیسات تولیدی است. هنگامی که نشانگر سوزن در حال لرزش است، خواندن مقدار فشار دشوار بوده و با خطا همراه است. همچنین به مرور زمان، ارتعاش وارد شده به نشانگر می تواند صفر نشانگر را جا به جا کند و خوانش های نادرست ایجاد کند.

مواردی که منجر به ارتعاش مکانیکی در دستگاه می شود شامل براده های فلزی، گرد و غبار و وجود هاله درون صفحه نمایشگر دستگاه می باشد. لرزش های شدید امکان دارد باعث جدا شدن نشانگر شود.

تصویر سمت راست نشان دهنده سوزن جدا شده و سمت چپ وجود هاله درون گیج است.

مشکلات ناشی از ارتعاش مکانیکی
فرسودگی و از هم پاشیدن اجزای داخلی

از دست دادن دقت اندازه گیری

خرابی دستگاه فشار سنج

 

تصویر سمت راست چرخ دنده فرسوده سگمنت و تصاویر وسط و سمت چپ چرخ دنده فرسوده پینیون را نشان می دهد.

راه حل گیج هایی که در معرض ارتعاش مکانیکی قرار دارند :

پر کردن گیج از گلیسیرین یا روغن سیلیکونی یکی از راحت ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای حفاظت از گیج های فشار در مقابل لرزش است. این مایع مانند یک دمپر عمل می کند و لرزش را کاهش می دهد؛ همچنین با روغن کاری چرخ دنده های پینیون و سگمنت، سایش بین آن ها کاهش می یابد و در نتیجه عمر گیج افزایش پیدا می کند.

راه حل دوم دور کردن گیج از منبع ارتعاش است. برای این کار می توان از مهر و موم دیافراگمی با اتصال مویرگی نظیر مهر و موم سلولی استفاده کرد.

 

ضربان گیج فشار
در قسمت قبل به نوسان منظم قطعات مکانیکی، ارتعاش گفته شد؛ در این بخش منظور از ضربان، موارد منظم و سریع افزایش و کاهش فشار سیال است. از سری علائمی که در صورت مشاهده بیانگر نبض زدن دستگاه است می توان به بال زدن نشانگر و در موارد شدید تر نشانگر شل یا شکسته اشاره کرد.

 

 

مشکلات ناشی از ضربان
مشکل در خواندن مقدار اندازه گیری شده و عدم دقت کافی

فرسودگی و از هم گسستگی اجزای داخلی

خرابی دستگاه

 کلیک کنید

 





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: